Sunday, October 31, 2010

tan sri P.Ramlee di history channel....

aku taw, entri ni lebih kurg sejam setengah sebelum disiarkan....tpi nak ckap gak HAHA.....dari aku kecik lg, aku suka dgn setiap karya p.ramlee....ntah napa, aku akan melekat kat tv utk tgk movie dye walaupun dah berpuluh kali aku tgk...aku ase xpnah jemu....xpnah bosan....dan yg pasti, byk moral yg bole kita perolehi dari cte2 dye....setiap org pasti mempunyai cerita p.ramlee faveret mereka...aku pown ada...dan bg aku filem dye yg paling meninggalkan kesan adalah ibu mertuaku....bg aku, filem ini wajar diangkat sebagai filem melayu terbaik sepanjang zaman...bukan kerana ia diarah, dilakonkan oleh p,ramlee...tetapi kerana filem itu sendiri...filem ini bg aku akan sentiasa relevan sampai ble2...bayangkan seorang lelaki yg begitu setia dgn cinta....tidak pernah seumur hidupku aku berjmpe lelaki sebegitu, walaupun ia hanyalah fiksyen....dan bagaimana kasim selamat sanggup membutakan matanya kerana tidak sanggup melihat isterinya yg disangkakan telah mati hidup bahagia dgn org lain...dan filem ini juga bg aku mempunyai dialog yg terbaik...begitu mendalam bahasa dan tingginya makna skrip dan dialog ketika itu...begitu juga dgn lagu2 karya allahyarham....p.ramlee menghasilkan lebih dari 1000 buah lagu....dan bg aku lagu terbaik beliau adalah di mana kan ku cari ganti....lirik lagu ni sungguh mendalam dan mengesankan...dan bg aku bait ini adalah part yang paling menyedihkan "dimana kan ku cari ganti, mungkinkah di syurga"....segala perasaan p.ramlee boleh digambarkan dalam bait lagu ni....P.Ramlee bg aku adalah ikon industry seni malaysia..dan bodohlah sekiranya ada manusia yg menafikan keunggulan beliau.....bg aku, beliau tiada pengganti...kalo ada pown, aku sudah pasti menutup mata ketika itu...bg aku, kehebatan P.Ramlee cukup untuk digambarkan dalam 2 perkataan ini...SIMPLY IRREPLACEABLE...AL-FATIHAH....

No comments:

Post a Comment